woensdag 8 januari 2014

De herkomst van de kunstenaars familie Katelaan / Catelaan uit Venray - Deel I

Mijn eerste Blog wil ik graag wijden aan het onderzoek naar de familie Katelaan. Door de eeuwen heen ook opgeschreven als Catelan, Cattelaen, Cathelan en ga zo maar door.

Ik ben op deze familie gestuit toen ik de doop van mijn voorvader Jacobus Hendrikus Wolfraat aantrof in Cuijk, met als ouders Hermanici Wolfraat en Mariae Jacobae. Als zijn ouders trouwen wordt haar meisjes naam onthuld: Cathelan.

Via de zoekmachines van de websites van het BHIC in Den Bosch het gemeentearchief Venray en Alle Limburgers kwam ik tot onderstaande reconstructie:


Stamvader bleek toen ene Jacobus te zijn die met Hendrina de Quaey trouwde in 1687. Zij is afkomstig uit de stad Grave. Sommige genealogische bronnen vermelden haar als zuster van Ludolph de Quaey, die onder andere schout van diezelfde stad was.

In diezelfde tijd van Jacobus zien we in Venray nog twee andere mannen getooid gaan met dezelfde achternaam: Johannes Catelaen gehuwd in 1691 met Helena Wegge. Getuigen hierbij zijn Conrardus Henskes en Jacobus Catelaen en Michael Catelaan gehuwd in 1694 met Melchiorina van Paderborn. Hierbij als getuigen Jacobus Catelaen en Anthonius Paderborn.

Waarschijnlijk zijn de genoemde Michael, Johannes en Jacobus elkaars broers, want bij nagenoeg elke doop wordt altijd één van hen als getuige genoemd.

Over de familie Wegge kon ik niets vinden, over de familie Van -of nog chiquer geschreven- De Paderborn was wat meer bekend, enkelen van hen schopten het tot burgemeester van Venlo, zoals Melchiorina's grootvader, en haar vader was onder andere landschrijver van het ambt van Kessel en secretaris van Venray.

Waarschijnlijk was de familie Catelaen op de een of andere manier een klein beetje met het 'neusje in den boter gevallen', of zij waren al van een bepaald aanzien toen zij in Venray kwamen.
Op 27 september 1698 zijn namelijk Johannes en Michael daar getuigen bij het huwelijk van Heer Jacobus du Bois en Anna Maria de Erp. In deze trouwakte wordt tevens vermeld dat deze 'Heer' in dienst is van de Keurvorst van de Pfalz.

Voordat ik de sprong waagde om in het gemeentearchief van Venray onderzoek te doen, besloot ik eens te "Googlen". Daarbij kwam ik enkele verwijzingen tegen naar Cattelaens die beeldhouwers en schilders waren en uit het Belgische Brugge stamde. Volgens een andere bron was er zelfs ene Michael getrouwd te Gent in 1654 met Francisca Catharina van Ackere, volgens de onderzoeker kregen zij de volgende zonen: Johan, Michael én Jacob! Zou dat "mijn" Jacob zijn?

Toen ik eens goed de getuigen van een van de kinderen van Jacob en Hendrina bekeek kwam ik inderdaad ene Francisca Catharina van Acker tegen:

 

Dat kon geen toeval meer zijn en ik besloot in Venray te gaan speuren.


Giorgio Zanoli

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten